Ceny samochodów używanych w 2022 roku

Ceny samochodów w 2022 roku nie są niestety przyjemne dla klientów. Jak kształtuje się obecnie wartość aut, co tak naprawdę powoduje taki skok cen, a także, na co najlepiej obecnie polować, jeżeli chcemy zaoszczędzić?

Ogromny skok cen samochodów w 2022 roku

W 2022 roku osoby, które chciały kupić sobie auto – niezależnie czy chodzi tu o samochody nowe, czy samochody używane – nie mają łatwego zadania. Ich ceny bowiem naprawdę mocno wystrzeliły w górę. Jak zła jest jednak obecnie sytuacja? Wystarczy, chociażby porównać ceny aut osobowych z roku na rok.

Dlaczego jednak obecna sytuacja jest aż tak beznadziejna? Musimy się w tym przypadku cofnąć o ponad dwa lata – aż do stycznia 2020 roku. Wtedy to też COVID-19 zaczął na dobre paraliżować Chiny, które w całej branży motoryzacyjnej są jednym z największych, o ile nie największym elementem. Niestety już w marcu tego samego roku praktycznie cały świat zatrzymał się na kilka tygodni – lockdowny spowodowane globalną pandemią sprawiły, że fabryki stanęły w miejscu. Niestety lockdown poniósł za sobą jeszcze jedną kwestię, która obecnie sprawia, że branża motoryzacyjna nie jest niestety w najlepszej sytuacji. Mowa tu niestety o półprzewodnikach, a raczej jej braku. Skąd on się właściwie wziął? To bardzo proste – naprawdę ogromna liczba osób trafiła na nauczanie lub pracę zdalną, a żeby móc prowadzić tego typu przedsięwzięcie płynnie, potrzebny jest rzecz jasna odpowiedni sprzęt elektroniczny. Większy popyt na komputery, laptopy czy smartfony sprawił, że firmy produkujące półprzewodniki przestawiły się z motoryzacji na dział RTV. Teraz zaś brakuje czipów do aut, a te są obecnie wręcz niezbędnym elementem dla nowoczesnych samochodów.

Mniej samochodów to oczywiście mniejsze zarobki dla producentów, a do oczywiście doprowadziło do tego, że marki podniosły ich ceny. W taki sposób pojawiła się możliwość zredukowania strat, bowiem popyt na samochody jest na tyle duży, że, tak czy siak, znajdą się klienci, którzy kupią nawet droższe auta. Myślenie producentów o sobie nie jest jednak jedynym powodem wzrostu cen. Ogólnoświatowy kryzys oraz inflacja sprawiły, że chcąc nie chcąc podrożały wszystkie komponenty konieczne do stworzenia auta, a to siłą rzeczy również prowadzi do podniesienia cen. Składowych, które oddziałują na obecne ceny samochodów, jest naprawdę wiele i nie powinniśmy dziwić się, że obecnie wartość aut wystrzeliła w górę – szczególnie że wszystkie te składowe uderzyły w rynek naraz i ze zdwojoną siłą.

Ceny aut na rynku wtórnym również rosną

W kontekście rynku wtórnego możemy niestety mówić o bardzo podobnej sytuacji, co w przypadku samochodów nowych – aut jest mniej, a co za tym idzie rośnie ich cena. Mediana ceny rośnie niestety z miesiąca na miesiąc, i to naprawdę drastycznie. Wiele mówią na przykład dane sprzed kilku miesięcy. Jeszcze w maju 2022 roku mediana wynosiła 22 900 złotych. Ile zaś w czerwcu? Już 24 500 złotych – to wzrost o aż 1 600 złotych! Niewątpliwie jest to naprawdę ogromny skok, oczywiście skorelowany ze zmniejszoną liczbą pojazdów na rynku wtórnym. W maju mogliśmy znaleźć na nim dokładnie 236 311 pojazdów używanych, zaś w czerwcu – już o 18 462 egzemplarze mniej (217 849). To niestety różnica, której rynek nie jest w stanie przeoczyć i zareagował na nią naprawdę szybko.

Najtańsze samochody nowe na rynku w 2022 roku

Oczywiście cała ta sytuacja w żadnych wypadku nie oznacza, iż w każdym wypadku kupując samochód wprost z salonu musimy liczyć się z tym, że będziemy musieli na nowe auto wydać fortunę. Możemy bowiem znaleźć pojazdy kosztujące nawet mniej niż 50 tysięcy złotych! W tej grupie znajduje się na przykład Hyundai i10 (od 46 800 złotych), a także Dacia Sandero (od 48 500 złotych). Jest to niestety koniec tej wąskiej listy, lecz warto wspomnieć o innych, stosunkowo takich samochodach, których salonowa wcale nie jest najwyższa. Za niewiele więcej niż 50 000 złotych jesteśmy w stanie na przykład kupić Kię Picanto, Mitsubishi Space Stara, Fiata Pandę, Fiata 500, Dacię Logan, Volkswagena Up!’a, Toyotę Aygo X czy Renault Clio. Są to jednak tylko wyłącznie małe hatchbacki (poza Loganem, który jest sedanem) i jeżeli chcemy kupić tanie auto z salonu, musimy mieć to na uwadze.