Jakie finansowanie na samochód wybierali klienci w 2022 roku?

W 2022 roku średnia ważona cena nowego samochodu wyniosła sporo ponad 150 tysięcy złotych. To oznacza jedno. Mało który Polak jest w stanie zakupić auto tylko i wyłącznie za gotówkę. Ta kwota jest po prostu zbyt duża, co sprawia, że w naszym kraju niesamowicie dobrze mają się różne formy finansowania samochodów osobowych. Które były najchętniej wybierane przez kierowców w 2022 roku?

Formy finansowania samochodu osobowego dostępne na rynku

Chcąc ocenić, która forma jest najpopularniejsza, trzeba najpierw je znać. Z tego powodu nieco o nich opowiemy i pokażemy wady oraz zalety każdej z nich. Dostępne są bowiem różne kredyty, leasingi, a także wynajem.

Gdy interesuje nas kredyt, istnieją dwie główne możliwości. Pierwsza to zwyczajny kredyt gotówkowy, który trudniej jest jednak uzyskać, szczególnie po podniesieniu stóp procentowych w naszym kraju, co sprawiło, że zdolność kredytowa wielu Polaków zdecydowanie się pogorszyła względem stanu jeszcze sprzed pandemii, a nawet i z 2020 czy też 2021 roku, gdy znajdowaliśmy się w najgorszym okresie, gdy mowa o chorobie COVID-19. Alternatywa to kredyt samochodowy. W nim jednak bank ma sporo do powiedzenia i może wymusić pewien sposób serwisowania auta, czy też to, jaki zakres ubezpieczenia musimy wziąć.

Pora na leasingi, czyli ulubiony sposób finansowania przedsiębiorców. Tak przynajmniej było przez lata, lecz w 2022 roku doszło do pewnych zmian w działaniu leasingu operacyjnego. Dotyczy to na przykład opodatkowania, które dotyczy już całej ceny za auto, a nie tylko kwoty wykupu, czy też problemów ze sprzedaniem samochodu bez opłacania podatku dochodowego.

Dwa typy leasingów to leasing operacyjny, a także finansowy. W operacyjnym firma nie jest właścicielem auta, lecz ma spore możliwości w zakresie uznawania podatku VAT za koszty uzyskania przychodu. Rozliczyć w ten sposób można raty leasingowe, paliwo, serwisowanie samochodu, czy też kupowanie elementów jego wyposażenia. W leasingu finansowym rozliczyć można jedynie odsetki, lecz firma staje się właścicielem auta i może dodać je do swoich aktywów, a także amortyzować.

Na sam koniec warto powiedzieć o wynajmie długoterminowym. Ta forma sprawia, że najtrudniej będzie nam zakupić auto. W trakcie wynajmu uzyskujemy prawo do korzystania z auta na czas trwania umowy i nasz główny obowiązek to nie korzystanie z niego w nieprawidłowy sposób, a także tankowanie go.

Jakie formy finansowania były popularne w 2022 roku?

W określeniu tego, jakie formy finansowania były popularne wśród klientów decydujących się na auta osobowe może pomóc nam na przykład PZWLP. Jest to Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, czyli organizacja, która skupia w sobie jedne z największych firm zajmujących się wynajmem aut, a także ich leasingowaniem.

Najnowszy raport Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdu jest aktualny na 3 kwartał 2022 roku i porównuje go z analogicznym okresem w roku 2021. Widać po nim, że w trakcie zaledwie roku preferencje klientów uległy pierwszej zmianie. Przede wszystkim jednak firmy zdecydowały się na 6,3% samochodów mniej niż rok wcześniej. Ciekawe są jednak dane dotyczące rodzajów finansowania.

W III kwartale 2022 roku wzrost popularności wynajmu długoterminowego wzrósł aż o 12,6%, podczas gdy popularność kredytu, czy też leasingu finansowego spadła o 12,4%. W ten sposób wynajem długoterminowy odpowiada za 29,1% rynku, gdy mowa o sprzedawaniu aut do firm, co oznacza wzrost w skali rok do roku o 4,9 punktów procentowych.

Można więc zauważyć, że przedsiębiorcy tak łatwo nie zmieniają swoich upodobań. Mimo tego popularność leasingów i kredytów spada, a rynek wynajmu długoterminowego cieszy się naprawdę sporym wzrostem. Co ważniejsze wciąż nabiera on tempa, gdyż w III kwartale tempo wzrostu tej części rynku motoryzacyjnego w naszym kraju wyniosło 10% po raz pierwszy od niecałych 3 lat, czyli od czasów jeszcze przed pandemią koronawirusa. W ten sposób można spodziewać się, że popularność wynajmu długoterminowego wciąż będzie rosła i klienci chętniej będą korzystać z usług firm, które zajmują się jego udzielaniem.