Sprzedaż samochodów osobowych po 10 miesiącach 2022 roku na minusie

Kryzys branży motoryzacyjnej to temat, który pojawia się grubo od ponad roku i tak wiele osób spodziewało się, że do dziś zostanie on już zakończony, a sytuacja na rynku motoryzacyjnym wróci do normy. Tak się jednak nie stało i moment, w którym półprzewodniki będą w pełni dostępne, jest odkładany w czasie. Widać to po sprzedaży samochodów osobowych, która po 10 miesiącach 2022 roku jest na minusie.

Sprzedaż nowych aut w 2022 i 2021 roku

Najnowsze dane pochodzące od PZPM, czyli Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówią o tym, że w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2022 roku sprzedano dokładnie 348 681 samochodów osobowych. To oznacza spadek w skali roku na poziomie 7,9%, gdyż rok wcześniej w analogicznym okresie sprzedano i zarejestrowano 378 534 samochody osobowe.

Spadek, co ciekawe nie jest jednak widoczny w ujęciu samego października. W jego trakcie sprzedano dokładnie 32 001 pojazdów, czyli prawie 750 więcej niż w październiku rok temu. Dane roczne nie wypadają jednak tak korzystnie.

Spośród wszystkich aut aż 48,7% to samochody benzynowe. Ogromny wynik robią też auta napędzane paliwami alternatywnymi. Posiadają one spory udział w rynku na poziomie 40,2%. Diesle stanowią z kolei zaledwie 11,1% rynku i udział ten najprawdopodobniej będzie regularnie spadał z racji na rygorystyczne normy emisji spalin.

Którzy producenci radzą sobie najlepiej po 10 miesiącach 2022 roku?

Lider nikogo raczej nie zdziwi, gdyż tę pozycję kolejny rok z rzędu zajmuje Toyota. Japońska marka w ciągu 10 miesięcy 2022 roku sprzedała 60 594 samochody osobowe. Jest to wynik o 2,2% gorszy niż przed rokiem. Gorzej radzi sobie także Skoda, która drugi rok z rzędu zajmuje drugie miejsce. W tym roku Czechom udało się bowiem dostarczyć do klientów 33 812 aut, a rok temu liczba ta wynosiła 39 525 sztuk. Jest to spadek o 14,5%.

Niewielki wzrost zaliczyła z kolei południowokoreańska Kia. Mowa tu o sprzedaży większej o 1,6%, gdyż w tym roku do tej pory udało się jej sprzedać 27 766 aut, czyli nieco ponad 350 więcej niż rok temu. Kia z podium wyrzuciła Volkswagena. Ta marka zaliczyła także ogromny spadek rzędu 12,4% i w tym roku do tej pory udało się jej sprzedać zaledwie 25 580 aut osobowych w porównaniu z ponad 29 tysiącami rok temu.

Pierwszą piątkę zamyka nam Hyundai, czyli druga południowokoreańska marka w czołówce. Jest to też drugi producent po Kii, który zaliczył wzrost sprzedaży. Jest to osiągnięcie o tyle duże, że w całej czołowej dwudziestce tylko cztery marki sprzedały więcej samochodów niż rok temu. Hyundai w tym roku sprzedał 22 870 aut osobowych.

Kolejne pozycje w rankingu najlepiej sprzedających się marek samochodów osobowych to z kolei BMW (19 697 szt., -3,0%), Mercedes-Benz (18 344, +11,6%), Dacia (16 951, +7,5%), Audi (15 564, +4,46%), a na końcu czołowej dziesiątki znajduje się Ford (14 665, -8,8%).

Najgorsze wyniki sprzedażowe w porównaniu z poprzednim rokiem osiągają zdecydowanie marki z drugiej dziesiątki. Niechlubnym liderem w tej kwestii jest Suzuki, które sprzedało do tej pory aż 52,9% samochodów mniej niż w poprzednim roku. Opel zaliczył spadek o 34,1%, a Fiat o 31,6%. Słabo radzi sobie także Citroen (-24,1%), Nissan (-23,0%), Lexus (22,0%), czy też Renault (13,6%).

Najpopularniejsze samochody osobowe po 10 miesiącach 2022 roku

Samochód osobowy, który jest zdecydowanie najpopularniejszy od samego początku tego roku. Jest nim Toyota Corolla. Ten kompaktowy samochód jest niezwykle chętnie kupowany szczególnie ze względu na jego napęd hybrydowy. Podobna sytuacja dotyczy Toyoty Yaris, która zajmuje drugą pozycję w rankingu najczęściej kupowanych samochodów osobowych. Podium z kolei od dłuższego czasu uzupełnia KIa Sportage, która wypracowała sobie przewagę nad Toyotą RAV4 i zbliżyła się do Yarisa, który jest przed nią. Czwarta Toyota RAV4 powinna także czuć oddech Dacii Duster, która w trakcie roku znacząco się do niej zbliżyła, a rumuńska marka osiąga naprawdę dobre wyniki, zwiększając swoją sprzedaż względem poprzedniego roku. Kolejne pozycje należą do Skody Octavia, Hyundaia Tucson, Hyundaia i30, Toyoty C-HR, a także Volkswagena T-Roc.