Jaki był 2022 rok dla motoryzacji?

Przemysł motoryzacyjny jest w trakcie naprawdę trudnego okresu. Zmiana roku to zawsze świetny moment na wszelkie podsumowania, a w związku z tym, że niedawno rozpoczął się rok 2023, można sprawdzić to, jaki był rok 2022 dla motoryzacji. Z czym zmagała się branża motoryzacyjna w 2022 roku, jak zmieniała się jej sytuacja i jakie są perspektywy dla przemysłu motoryzacyjnego w najbliższych latach?

Jakie wydarzenia w 2022 roku miały spory wpływ na branżę motoryzacyjną?

W Chinach istnieje pewne przysłowie, a w zasadzie przekleństwo, które mówi „Obyś żył w ciekawych czasach”. Z pewnością jest one bardzo aktualne, gdyż faktycznie czasy są bardzo ciekawe, lecz zdecydowanie każdy z nas wolałby, by świat znajdował się w znacznie spokojniejszym momencie. W 2022 roku największy wpływ na branżę motoryzacyjną miało szczególnie jedno wydarzenie.

Mowa tu naturalnie o wojnie w Ukrainie. W lutym 2022 roku za naszą wschodnią granicą rozpoczął się otwarty konflikt zbrojny spowodowany przez rosyjską inwazję. Wywarł on ogromny wpływ na tak naprawdę cały świat. Oprócz ludzkiej tragedii, która ma tam miejsce, wojna miała spory wpływ na gospodarkę wielu państw. Wojnę odczuła na przykład branża motoryzacyjna.

Oprócz tego, że spory wpływ na przemysł motoryzacyjny wywarła wojna w Ukrainie, wciąż spore problemy były powodowane przez wydarzenia z poprzednich lat. Najbardziej mowa tu o pandemii koronawirusa z 2020 roku, która uderzyła w branżę również w roku 2022 przez wybuch ogniska wirusa w Chinach, który spowodował lokalny lockdown i opóźnienia w dostawach bardzo ważnych części.

Jakie wyniki osiągnęli producenci w 2022 roku?

Rok 2022 był szczególnie trudny dla rynku europejskiego. Tutaj sprzedaż znacząco zmalała, a do tego obserwować można ogromny wzrost cen. W samej Polsce samochody osobowe i ich średnia ważona cena na dobre przekroczyła poziom 150 tysięcy złotych, co oznacza, że auta podrożały aż o 50% w ciągu zaledwie 4 lat.

Przez problemy producentom nie udało się osiągnąć zbyt dużego wzrostu produkcji, a do tego wiele koncernów w trakcie roku było zmuszonych do rewidowania swoich planów produkcyjnych i obniżania celów, by były one osiągalne. Oczywiście nie jest to wina producentów. Mało kto byłby w stanie przewidzieć, że Europa w ciągu zaledwie dwóch lat będzie zmagać się z takimi problemami, jak globalna pandemia, czy też wojna.

Jaka przyszłość czeka branżę motoryzacyjną?

Cały przemysł motoryzacyjny podchodzi do kolejnych lat z nadzieją na poprawę sytuacji. Rok 2021 i 2022 pokazał jednak, że jest to znacznie trudniejsze, niż pierwotnie się wydawało. Wystarczy przypomnieć sobie przewidywania z 2022 roku mówiące o tym, jak szybko ma się poprawić sytuacja z półprzewodnikami. Mówiły one o tym, że szansa na to jest już w 2022 roku, a z pewnością do końca 2022 roku będzie znacznie lepiej.

Tymczasem rok 2021 i 2022 już minął, a sytuacja jest tak samo zła, a pod pewnymi względami nawet gorsza, niż wtedy. Dlatego właśnie niesamowicie trudno jest cokolwiek przewidywać. Z pewnością sytuacja będzie się powolnie poprawiać. Bardzo pozytywna informacja to fakt, iż w Chinach po tak długim czasie doszło do rozluźnienia obostrzeń związanych z koronawirusem i zrezygnowano z prowadzonej dotychczas niesamowicie rygorystycznej polityki.

Dzięki temu, że w Chinach doszło do sporego rozluźnienia obostrzeń, można liczyć na to, że łańcuchy dostaw zaczną być powoli odbudowywane. To właśnie one są bowiem jednym z głównych powodów trwającego obecnie kryzysu w całej branży. Jest spora szansa na to, że produkcja półprzewodników zacznie rosnąć i producenci będą mogli znacznie szybciej rozpocząć produkcję samochodów osobowych, która przez ich brak była mocno spowolniona.

Oczywiście, by poprawa była dość dynamiczna, trzeba liczyć na jeszcze jedno. Mowa tu naturalnie o zakończeniu wojny w Ukrainie. W ten sposób producenci będą mogli liczyć między innymi na ponowne otwarcie rynku ukraińskiego, który jest dostawcą sporej ilości ważnych komponentów i surowców, a obecnie nie działa on oczywiście na pełnych obrotach. Zakończenie wojny powinno znacząco pomóc w poprawie sytuacji, w której znajduje się przemysł motoryzacyjny.