Czy 2022 rok jest trudny dla branży motoryzacyjnej?

Branża motoryzacyjna z pewnością pamięta znacznie lepsze czasy niż te, w których znajduje się obecnie. Od pewnego czasu znajduje się ona bowiem w głębokim kryzysie. Tak właściwie powinniśmy więc pytać nie, czy rok 2022 jest trudny dla branży motoryzacyjnej, ale jak bardzo rok 2022 jest trudny dla całego przemysłu motoryzacyjnego?

Jakie kłopoty ma branża motoryzacyjna w 2022 roku?

Z tego, jakie kłopoty ma branża motoryzacyjna w 2022 roku i jakie miała od momentu wybuchu pandemii koronawirusa, można by było napisać zapewne i mającą kilkaset stron książkę. My oczywiście tyle miejsca nie mamy, więc postaramy się opisać problemy, które nękają przemysł motoryzacyjny w znacznie bardziej zwięzły sposób.

Kłopoty, które sprawiają, iż w 2022 roku cała branża motoryzacyjna znajduje się w kryzysie to kolejno inflacja, ogromne podwyżki cen energii elektrycznej oraz cieplnej, rosnące ceny paliw, rosnące w wielu państwach wynagrodzenia, braki w dostawach części oraz surowców potrzebnych do ich produkcji, wielkie wahania kursów walut, czy też rosnące ceny surowców wykorzystywanych przy produkcji samochodów osobowych.

Z czego wynikają kłopoty branży motoryzacyjnej?

Ciekawą rzeczą jest to, iż praktycznie wszystkie kłopoty, które nękają branżę motoryzacyjną, są w pewien sposób ze sobą powiązane i wynikają z tych samych lub podobnych wydarzeń. Inflację objawiającą się między innymi podwyżkami cen energii elektrycznej, ogrzewania, a także paliw kopalnych spowodowała wpierw pandemia koronawirusa, a następnie dobijający cios wyprowadziła Rosja, gdy zdecydowała się na wykonanie bezpodstawnego ataku na terytoria, które należą do Ukrainy.

Braki w dostawach części oraz surowców to także efekt pandemii, oraz wojny, podobnie jak wahania kursów walut. To właśnie pandemia koronawirusa wraz z wojną należą do głównych powodów tego, że nie tylko motoryzacja jest w sporym kryzysie, ale kłopoty pojawiają się w praktycznie każdej gałęzi gospodarki i coraz bardziej oddziałują one na zwykłych obywateli, którzy nie posiadają żadnego przedsiębiorstwa.

Jakie są skutki kryzysu branży motoryzacyjnej?

Głównym skutkiem problemów, w które wpadł przemysł motoryzacyjny, jest znaczne obniżenie produkcji samochodów osobowych. Nawet największe koncerny, które wcześniej zdołały wykonać spory zapas części, komponentów oraz surowców, które są im potrzebne do tworzenia samochodów osobowych, zaczynają powoli produkować swoje auta w znacznie wolniejszym tempie.

To odbija się nie tylko na tym, że producenci sprzedają mniej samochodów osobowych, niż miało to miejsce przed pandemią. Nie można bowiem zapomnieć, że dla wielu gospodarek eksport samochodów osobowych to naprawdę ważna ich część.

Świetnym przykładem mogą być nasi południowi sąsiedzi. W Czechach dzieje się tak przede wszystkim za sprawą Skody, która należy do koncernu Volkswagen AG. Na Słowacji z kolei wielu producentów z różnych państw zdecydowało się na postawienie sporych fabryk. Przykładem jest koncern Hyundaia. Eksport samochodów odgrywa również dość ważną rolę w naszym kraju, gdzie przez lata produkowano auta takie jak Opel Astra, czy też Fiat 500.

Jaka jest przyszłość branży motoryzacyjnej w Polsce i na świecie?

Przyszłość branży motoryzacyjnej maluje się w coraz ciemniejszych barwach. Kryzys trwa już sporo ponad rok i cały czas słyszymy tylko, że już niedługo sytuacja się poprawi, a części w tym półprzewodniki będą ponownie dostępne. Żyjemy jednak w czasach, w których kryzys branży motoryzacyjnej dotyczy czegoś znacznie więcej niż półprzewodników.

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa w większości miejsc jest już bowiem opanowana. Co innego wojna w Ukrainie, która trwa od lutego 2022 roku i nie zapowiada się na to, że do zawieszenia działań dojdzie niebawem.

Póki wojna w Ukrainie trwa, póty branża motoryzacyjna może trwać w kryzysie z racji na zmniejszone dostawy z Ukrainy, a także embarga nałożone na Rosję. Do tego wojna wpływa negatywnie na sytuację ekonomiczną na całym świecie, przez co cierpi również przemysł motoryzacyjny, który zbliża się końca niezwykle trudnego 2022 roku.