Jakie modele zdobyły tytuł samochodu roku 2022?

Rynek samochodów jest obecnie niezwykle konkurencyjny. Każdy producent chce wprowadzić do sprzedaży jak najbardziej dopracowany model. Wielu klientów kieruje się tym, jaki samochód otrzymał tytuł samochodu roku. W związku z tym, jaki model otrzymał ten tytuł w 2022 roku? Jak wyglądała czołówka rankingu?

Jakie modele zdobyły tytuł samochodu roku 2022?

Obecnie, samochody osobowe wyróżniają się coraz większą ilością technologii i stopniem dopracowania. Konkurencja na rynku jest ogromna, jednak warto pamiętać, że można w jakiś sposób porównać samochody i wybrać najlepszy. W takim celu wykonuje się konkursy i klasyfikacje takie jak samochód roku. Jest to jeden z najbardziej prestiżowych tytułów, jakie może zdobyć samochód. Przyciąga to wielu klientów, którzy decydują się na zakup właśnie przez pryzmat zwycięstwa w konkursie.

W przypadku tytułu samochodu roku 2022 przypadł on Hyundaiowi Ioniq 5. Pokonał on konkurentów w postaci Forda Mustanga Mach-E oraz Kii EV6. Należy zaznaczyć, że wszystkie te modele miały napęd elektryczny, a także należą do segmentu SUV-ów. Oczywiście warto to podkreślić, ponieważ przedstawia to także aktualne trendy w motoryzacji. To właśnie elektryczne SUV-y są obecnie najchętniej wprowadzane przez wielu producentów, ponieważ są popularne.

Pomimo tego, do głównego głosowania dotarły również inne modele. Ogólnie wybrano ich siedem i spośród nich wybrano zwycięzcę. Poza wyżej wspomnianymi modelami, były to także Cupra Born, Renault Megane e-Tech, Peugeot 308 i Skoda Enyaq. Warto zwrócić uwagę na to, że jedynie propozycja Peugeota była modelem dostępnym z silnikiem spalinowym. Reszta konkurentów składała się wyłącznie z samochodów elektrycznych, co pokazuje, w jakich czasach żyjemy.

Czym wyróżniają się samochody, które zdobyły tytuł samochodu roku?

Warto wspomnieć, że wybór samochodu roku nie jest przypadkowy. Przede wszystkim zależy on od tego, jak dany model został przyjęty przez dziennikarzy. To właśnie oni zajmują się testami wielu modeli, dzięki czemu mogą określić, który z nich jest faktycznie najlepszy. W związku z tym zależnie od dziennikarza może się on kierować wieloma czynnikami. Mogą być to przykładowo wymiary, praktyczność, dynamika czy innowacyjność samochodu. Są to ważne parametry dla każdego auta.

Warto też wspomnieć, że istnieją również mniejsze kategorie samochodów roku. Przede wszystkim mogą to być poszczególne segmenty. Przykładowo miejskim samochodem roku została Toyota Yaris Cross, czyli jedna z najnowszych propozycji japońskiego producenta. Mercedes EQS wygrał z kolei w kategorii luksusowego samochodu roku. Jest on jednym z najbardziej zaawansowanych modeli na rynku.

W przypadku aut sportowych wygrało Audi e-Tron GT. Co ciekawe, zwycięzca kategorii ogólnej, czyli Hyundai Ioniq 5 zwyciężył w kategorii na najlepszy design samochodu, a także w kategorii na najlepszy samochód elektryczny roku. W związku z tym można powiedzieć, że koreańska propozycja zdecydowanie zdominowała konkurencję. Warto jednak pamiętać, że Ioniq 5 faktycznie jest niezwykle dopracowanym samochodem, który może się podobać.

W jaki sposób decyduje się o wyborze samochodu roku?

Jak w przypadku wielu konkursów, wybór samochodu roku jest dokonywany przez jury. W przypadku aut stanowią oni oczywiście grono dziennikarzy motoryzacyjnych. Dokładnie jest to grupa 102 osób, które są przedstawicielami 33 państw. W takim wypadku wybór jest więc bardziej subiektywny, ponieważ nie są porównywane czyste dane techniczne, czy popularność samochodu. W związku z tym nie każdy uważa, że wybór samochodu roku jest sprawiedliwy.

Warto wspomnieć też o tym, że nie każdy samochód może przystąpić do konkursu. Auto musi być produkowane seryjnie i powstawać w ilości minimum 10 tysięcy sztuk rocznie. Oznacza to wyeliminowanie z konkursu supersamochodów czy aut klasy luksusowej. Ponadto auto musi być dostępne do zakupu dla klientów na przynajmniej dwóch większych rynkach na świecie. Pozwala to wyeliminować samochody charakterystyczne przykładowo tylko dla jednego rynku.