Nowe obowiązkowe wyposażenie aut od 2022 roku

Czy na naszych drogach może być w końcu bezpieczniej? Polska należy do niechlubnej czołówki w Europie jeśli chodzi o ilość wypadków, zwłaszcza tych ze skutkiem śmiertelnym. Rządzący wprowadzają nowe przepisy dotyczące chociażby pierwszeństwa pieszych na pasach, czy kilkukrotnie większych kar finansowych za przekroczenie prędkości. Wprawdzie po kilku miesiącach od wprowadzenia tych zmian widać drobne postępy, ale czy są one wystarczające? Zdecydowanie nie, na naszych drogach wciąż jest niebezpiecznie, a winą można obarczyć jedynie kierowców. To ma się zmienić od 2022 roku.

Nowe regulacje unijne

Unia Europejska zatwierdziła plany rozszerzenia listy obowiązkowego wyposażenia w nowych samochodach. Skoro kierowcy nagminnie łamią przepisy, to zdaje się, że jedynym rozwiązaniem będą inteligentne samochody.  Do obowiązkowego wyposażenia we wszystkich nowych pojazdach – osobowych, ciężarowych i autobusów – będą należeć: systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy, systemy wykrywania obiektów przy cofaniu, rejestratory danych na temat zdarzeń drogowych, awaryjne sygnały stopu, ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon oraz inteligentne dostosowanie prędkości. Te wszystkie elementy i systemy mają się znaleźć w obowiązkowym wyposażeniu, czyli osoba kupująca samochód i konfigurująca go pod swoje potrzeby nie będzie mogła z nich zrezygnować.

Kontrowersje i nadzieje

Ostatni zapis dotyczący inteligentnego dostosowania prędkości budzi największe kontrowersje, ale dla niektórych największe nadzieje. Działanie nowego systemu ma polegać na automatycznym dostosowaniu prędkości do dozwolonej wartości – ma się to odbywać na podstawie odczytów znanego już systemu rozpoznawania znaków drogowych i pozycji ustalonej przez GPS. Mimo kontrowersji specjaliści uważają, że jest to na ten moment jedyny sposób, żeby ograniczyć śmiertelność na europejskich drogach. Największe nadzieje budzą zapisy dotyczące zwiększenia bezpieczeństwa – samochody osobowe mają mieć zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową, zaawansowane systemy hamowania awaryjnego czy systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach.