Ile do Polski w 2022 roku sprowadzono aut używanych?

Rynek aut używanych w Polsce importem stoi. Nie można jednak ukrywać tego, że pod względem sprowadzania aut z zachodu tak źle nie było od kilku dobrych lat, a w niektórych kwestiach – od początku XXI wieku.

Import aut używanych podstawą polskiego rynku wtórnego

Polski rynek samochodowy nadal bardzo mocno się rozwija. Choć od transformacji ustrojowej minęło już naprawdę wiele czasu, nadal bardzo często spoglądamy na kraje zachodnie, w których ciekawych ofert dotyczących aut używanych jest najzwyczajniej w świecie więcej. Nie oznacza to oczywiście, że rodzimy rynek wtórny nie jest w stanie nas niczym zaskoczyć oraz nie oferuje nam niczego ciekawego, lecz tak mocny import aut z Zachodu oczywiście nie bierze się z przypadku. Stoi za tym wiele bardzo ważnych powodów, przez które Polacy niezależnie od okoliczności nadal cenią pojazdy, które do naszego kraju dopiero co zostały sprowadzone.

Po pierwsze, w takich państwach, jak Niemcy czy Francja o wiele łatwiej jest znaleźć egzemplarze pojazdów premium w o wiele lepszych i konkurencyjnych cenach. Na tym oczywiście korzystają handlarze, którzy na jednym egzemplarzu mogą zarobić nawet kilka tysięcy złotych – zmiana waluty czy państwa, w którym dany pojazd jest sprzedawany, może zmienić naprawdę wiele. Dodatkowo bardzo często zachodnie auta są naprawdę zadbane, choć oczywiście nie jest to reguła. Możemy bowiem spotkać się również z przypadkami, kiedy to auta idące na eksport na wschód bardzo często w swoich krajach macierzystych przeszły wypadek i otrzymały tak zwaną „całkę”, czyli szkodę całkowitą. Po poprawkach zaś są gotowe na eksport do Polski, gdzie reguł dotyczące szkody całkowitej są mniej rygorystyczne niż chociażby w Niemczech. Kij ma więc dwa końce, co jednak w żadnym wypadku nie odstrasza Polaków od sięgania po auta używane z zagranicy.

Fatalne wyniki importu aut w ostatnim czasie – jaki jest ich powód?

Eksport pojazdów używanych w ciągu ostatnich paru lat naprawdę mocno kwitł, lecz w wyniku problemów, które toczą od dobrych kilkunastu miesięcy motoryzację, doszło do naprawdę mocnego załamania tego typu operacji. Idealnie pokazują to ostatnie dane, które bez wątpienia mogą być dla niektórych naprawdę niepokojące.

W całym pierwszym półroczu 2022 roku import samochodów z zagranicy wyniósł w naszym kraju dokładnie 403 251 samochodów. Względem poprzedniego roku jest to spadek potężny, bo aż o 15 procent. W samym czerwcu sytuacja zaś wygląda jeszcze dramatyczniej. Licząc zarówno samochody osobowe, jak i dostawcze, możemy mówić tu o spadku rejestracji aut z zagranicy o 19,5 procent (68 152 egzemplarze). Tak złego wyniku nie było od… dziewięciu lat!

Powodów takiej sytuacji jest naprawdę wiele. Przede wszystkim, rosnąca inflacja oraz kryzys branży motoryzacyjnej ma swoje odbicie w przypadku rynku wtórnego – tu również auta mocno drożeją i nie jest to tendencja, która pojawia się tylko w Polsce. Jako że obecnie trudniej jest kupić nowe auto, klienci z zachodu Europy rzadziej są skłonni sprzedać swój samochód na eksport. Nie można również nie wspomnieć o takiej kwestii, jak swoiste wyeksploatowanie największego dla nas rynku, o czym zaraz powiemy więcej.

Z jakich krajów najczęściej sprowadzamy samochody w 2022 roku?

Największym eksporterem samochodów do Polski nadal są Niemcy, skąd w pierwszej połowie 2022 roku ściągnięto aż 209 734 sztuk. Choć jest to wynik imponujący, warto w tym momencie podkreślić, że ogólnie rzecz biorąc jest to spadek względem analogicznego okresu w 2021 roku o… aż 24,3 procent! Drugie miejsce z nieznacznym wzrostem zajmuje Francja (52 667 egz.), zaś podium zamyka Belgia (27 288 egz.). W czołówce znajdziemy również kolejno Holandię, Stany Zjednoczone, Włochy, Austrię, Szwajcarię, Szwecję oraz Danię.

Jakie samochody najczęściej sprowadzamy z zagranicy?

Kolejnym alarmującym sygnałem bez wątpienia jest fakt sprowadzania przez Polaków coraz to starszych aut z zagranicy. Średni wiek pojazdu, który jest ściągany do naszego kraju z obczyzny to aż 12,65 roku. Tak źle nie było od prawie 20 lat. Średnią tą najbardziej podwyższają samochody osobowe z silnikami benzynowymi – ich średni wiek to 13,66 roku.