Kto produkuje najwięcej samochodów?

Walka o fotel lidera rynku motoryzacyjnego jest naprawdę zażarta. Który producent może poszczycić się tytułem najczęściej wybieranego na całym świecie, kto obecnie przeżywa swoje 5 minut, a także jakie marki znajdują się obecnie w odwrocie?

Wyścig o miano czołowego producenta aut na świecie

Wszystkie najważniejsze marki oraz koncerny motoryzacyjne rok w rok nerwowo sprawdzają słupki sprzedaży, walcząc o miano najpopularniejszego producenta samochodów na świecie. Takie miano jest ogromnym prestiżem, który przekłada się nie tylko na tytuł, który stanowi ogromną wartość reklamową (nie ukrywajmy, zwrot „najpopularniejsza marka samochodów na świecie” brzmi dość dumnie i może przekonać wiele osób), ale również sprawia, iż można w ten sposób zdobyć o wiele więcej zaufania wśród klientów – jeżeli tak dużo kierowców wybiera konkretnego producenta, dlaczego ja miałbym go nie wybrać?

To właśnie dlatego największe koncerny walczą między sobą o prym na rynku motoryzacyjnym, a nie ukrywajmy – w gąszczu wielu marek, typów samochodów oraz w świetle osobistych preferencji klientów jest o to naprawdę trudno. Co jednak obecnie może poszczycić się palmą pierwszeństwa?

Branża samochodowa po 2020 roku nadal liże rany

Rok 2020 z wiadomych względów był dla branży bardzo trudny. Pandemia koronawirusa skutecznie torpedowała plany sprzedażowe, co idealnie widać po statystykach. Rok 2019 był dla branży samochodowej iście rekordowy – na całym świecie sprzedano niemal 75 milionów samochodów osobowych. Rok 2020 to zaś gigantyczny wręcz spadek do poziomu 63,8 miliona egzemplarzy. Rok 2021 za to wyglądał już dużo lepiej – w ciągu poprzednich 12 miesięcy globalnie sprzedano 66,7 milionów sztuk. Jeżeli jednak chodzi o samochody osobowe nie ma niestety wątpliwości, iż powrót do normy trochę jeszcze potrwa.

Gdzie kupuje się najwięcej samochodów na świecie?

W ciągu ostatnich kilkunastu lat rynek motoryzacyjny zmienił się nie poznania, a uwaga wielu producentów została skierowana na Chiny. Państwo Środka zaczęło odgrywać gigantyczną rolę w kwestii hegemonii na rynku, co dosadnie podkreślają najnowsze statystyki – w 2021 roku w Chinach sprzedano ponad 26 milionów samochodów, co jest liczbą o ponad 11 milionów większą niż w przypadku drugich na tej liście Stanów Zjednoczonych. Te dwa państwa znacznie odstają od reszty świata – w trzeciej Japonii sprzedano „zaledwie” 4,3 miliona aut. Polska w tej klasyfikacji plasuje się na 21. miejscu, przed takimi państwami, jak Belgia, Malezja, Argentyna czy Szwecja, ale za Arabią Saudyjską, Turcją, Tajlandią czy Hiszpanią.

Który producent radzi sobie obecnie najlepiej?

Przed kilka dobrych ostatnich lat liderem nie do ruszenia w kwestii globalnej sprzedaży samochodów był Volkswagen, lecz konsekwentnie goniła go przy tym Toyota. Ostatecznie w 2020 roku na szczycie listy sprzedaży aut Japończycy wyprzedzili rywali z Niemiec, a w 2021 roku podtrzymali prowadzenie, sprzedając lekko ponad 9,5 miliona samochodów. Drugi Volkswagen, a dokładniej koncern Volkswagen Auto Group ma na koncie około 8,8 mln sprzedanych aut, zaś podium zamyka koncern Hyundai-Kia, który w ostatnich latach przeżywa ogromny wzrost popularności, ze sprzedażą na poziomie 6,6 milionów. Podium uzupełnia General Motors (Chevrolet, Cadillac, GMC; 6,29 miliona) oraz nowo powstały koncern Stellantis (między innymi Peugeot, Citroen, Alfa Romeo, Opel, Fiat, Maserati; 6,14 miliona).

Prognozy produkcji samochodów na 2022 roku

Rok 2022 niestety nadal nie należy do najłatwiejszych dla motoryzacji. Braki w półprzewodnikach, okazjonalne lockdowny w Chinach, a także inwazja Rosji na Ukrainę to problemy, które bardzo mocno uderzają w branżę. Mimo wszystko eksperci szacują, iż w 2022 roku liczba sprzedanych samochodów będzie bardzo bliska tej z 2021 roku. Jeżeli zaś chodzi o producentów, wszystko wskazuje na trzeci rok dominacji Toyoty. Możemy również oczekiwać wzrostów Hyundaia oraz Kii, a także koncernu Stellantis i… Tesli. Spore wątpliwości budzi zaś forma General Motors oraz Mazdy, która jednak w tym roku przedstawi kilka nowych modeli.